SELAMAT DATANG KEKASIHKU RAMADHAN...

Syukur kita kehadrat Ilahi....diberi lagi sekali kita semua kesempatan untuk mengecapi nikmat bulan ramadhan yang mulia...semoga kali ini kita dapat menggunakan kesempatan ini dengan sebaik mungkin... insyaallah...
Sebagai seorang isteri dan ibu serta majikan...pastinya diri ini agak sibuk mengatur kehidupan dengan jadual yang akan bertukar sempena ramadhan kali ini....apa yang pasti, saya kena menjaga kebajikan semua pihak termasuklah bayi yang sedang bergerak gerak didalam perut boyot ni....Semoga ALLAH memberikan saya kekuatan..amiin.

Sebut tentang kehamilan ni...ramai juga dikalangan sahabat dan kenalan yang bertanya....samaada saya akan berpuasa penuh pada ramadhan kali ini memandangkan saya tengah sarat mengandung. Ada juga yang dengan beraninya mengesyorkan agar saya tidak berpuasa bagi menjamin kesihatan janin didalam kandungan...Masyaallah....
Bagi saya,mengandung di bulan ramadhan adalah satu kelebihan dan tanda rahmat kasih sayang ALLAH pada saya. Kenapa plak saya kata macam tu?...sebabnya...bukan semua perempuan diberi peluang melalui proses kehamilan di bulan ramadhan...betul tak?. Ini bukan satu musibah atau malapetaka...tapi sebenarnya ia adalah satu kelebihan dalam kita mendidik janin semasa didalam kandungan lagi tentang tatacara hidup sebagai seorang ISLAM dan tentang kewajipan berpuasa dibulan ramadhan... Insyaallah bila bayi itu lahir kelak,dirinya sudah terdedah dengan amalan berpuasa dibulan ramadhan dan ini memudahkan tugas umi dan abinya...betul tak>?.

Alhamdulillah....semua anak saya berpeluang merasai nikmatnya berpuasa dibulan ramadhan sejak didalam kandungan lagi...dan insyaallah tahun ini anak sulung akan memulakan puasanya yang pertama...semoga ALLAH mempermudahkan baginya....(tak pe....pose setengah haripun mama dan papa dah gembira...)hehehehe....

Sebut tentang hukum bagi perempuan yang sedang hamil untuk TIDAK BERPUASA DIBULAN RAMADHAN PULA ada banyak pendapat.tapi yang selalu dipakai oleh para ulama dan ilmuan islam negara kita ialah...
1- bagi wanita yang risau tentang kesihatan bayi dalam kandungan dan juga kesihatan dirinya maka boleh baginya tidak berpuasa dibulan ramadhan tetapi dia wajib menggantikan puasanya dan wajib membayar fidyah.

2- bagi wanita yang risau tentang kesihatan dirinya yang sedang hamil, dia juga boleh tidak berpuasa dan wajib menggantikan puasanya tanpa perlu membayar fidyah...

Mungkin ada dikalangan kita yang tertanya tanya kenapa yang 1 perlu membayar fidyah dan ganti puasa dan yang ke 2 tak perlu?. kerana yang 1 itu melibatkan dua nyawa(ibu dan bayinya) dan masalah 2 itu hanya melibatkan satu nyawa(ibu). Adakah penerangan saya ni jelas?
semoga sedikit sebanyak dapat membantu kita dalam permasalahan hukum bagi wanita mengandung....seandainya ada kesilapan harap sudilah kiranya anda menegur saya....

0 comments: